متن کامل سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی به مناسبت شب ۲۱ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱، تهران، مسجد حضرت خدیجه کبری، ۲۶ اردیبهشت ۹۹
بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، الصلاه و السلام علی رسول الله و علی آله الطیبین الطاهرین، و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین.
سلام عرض می کنم خدمت برادران و خواهران گرامی. امشب شب ۲۱ ماه مبارک رمضان است و از دو جهت برای ما شب بسیار مهمی محسوب می شود. یکی از آن جهت که یکی از شبهای قدر است یعنی بنا به روایتی که از امام صادق (ع) نقل شده است، شب نوزدهم شب برآورد اعمال بندگان، شب بیست و یکم شب تصویب مقدرات و شب بیست و سوم، شب امضای نهایی مقدرات بندگان برای یکسال آینده است.
از جهت دیگر، امشب شب شهادت مولای متقیان علی (ع) است و در چنین شبی نگاه ها معطوف به علی (ع) است و حزن و اندوه عالم را فرا می گیرد.
خب، موضوعی که برای بحث امشب انتخاب کرده ام، “تقوا” است. ماه مبارک رمضان ماه توبه است و در شب های قدر هم که قلب ماه رمضان محسوب می شود توبه از اهمیت فراوانی برخوردار است. چنانچه در روایات آمده است، توبه، علاوه بر پشیمانی در دل و اظهار آن بر زبان، تصمیم به اصلاح و جبران گذشته و همچنین تصمیم به عدم تکرار گناه در آینده است. حالا سئوال این است که راه مصونیت انسان از گناه چیست؟ به بیان دیگر، چه نیرو و چه مکانیسمی وجود دارد که انسان بواسطه آن اساساً به گناه نزدیک نشود چه رسد به اینکه گناه بکند؟ در روایات، این نیرو، تقوا معرفی شده است. یعنی اگر انسان به تقوا رسید و متقی شد، دیگر سمت گناه نمی رود تا بخواهد بعداً توبه بکند. البته رسیدن به مقام عالی و صد در صد تقوا برای هر انسانی مقدور نیست اما قرآن از مومنان صراحتاً می خواهد که به تقوا دست پیدا کنند ومتقی بشوند.
در قرآن کریم در سوره آل عمران آیه ۱۰۲ می فرماید : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ؛ یعنی ای کسانی که ایمان آوردهاید، آن گونه که حق تقوا و پرهیزکاری است، از خدا بپرهیزید و از دنیا نروید، مگر اینکه مسلمان باشید!
در این آیه شریفه سقف انتظار از مومنان خیلی بالاست یعنی خداوند متعال از ما می خواهد حق تقوا را ادا کنیم. ادا کردن حق تقوا کار بسیار دشوار و فوق طاقت انسان های معمولی است لذا در روایات هست که بعد از نزول این آیه شریفه، صحابه نزد پیامبر اکرم (ص) آمدند و گفتند: یا رسول الله ما طاقت عمل کردن به این آیه را نداریم؛ و بعد، آیه 16 سوره تغابن نازل شد که فرمود : فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ؛ یعنی پس تا میتوانید تقوای الهی پیشه کنید. البته قرآن در آیه ۱۰۲ سوره آل عمران تاکید می کند که حُسن عاقبت انسان در گرو همین تقوا است. وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ؛ یعنی اسلام داشتن بدونتقوا بی معناست و از دنیا نروید مگر اینکه مسلمان باشید؛ یعنی باتقوا از این عالم به عالم دیگر کوچ کنید.
قرآن کریم در سوره مائده آیه ۲۷ می فرماید : إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ؛ یعنی خدا، تنها از پرهیزگاران میپذیرد! یعنی ملاک پذیرش کار خیر، متقی بودن انسان است و تقواست که عمل ما را بالا می برد.
به قول حافظ :
کسی که از ره تقوا قدم برون ننهاد به عزم میکده اکنون ره سفر دارد
امیرالمومنین (ع) می فرمایند :
صفتان لا يُقبَلُ الله سبحانه الاعمال الّا بهما، التُّقي و الاخلاص. یعنی دو صفت است كه خداوند سبحان اعمال را جز با وجود آنها نمي پذيرد، تقوا و اخلاص. تصنيف غرر الحکم، صفحه ۱۵۵، حدیث ۲۹۱۴.
علاوه بر این، از امام محمد باقر ( ع) نقل شده که فرمودند : قال كان اميرالمؤمنين يقولُ لا يقلُّ عملٌ مع التقوي و كيف يَقِلُ ما يُتَقبَّلُ. یعنی امير المؤمنين (ع) پيوسته مي فرمود: هيچ عملي با تقوا كم ارزش نيست و چگونه كم ارزش باشد عملي كه مورد قبول درگاه الهي قرار مي گيرد. الكافي، جلد ۲ صفحه ۷۵.
از سوی دیگر، قرآنکریم در سوره بقره آیه ۱۹۷ می فرماید : وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَىٰ؛ یعنی زاد و توشه تهیه کنید، که بهترین زاد و توشه، تقواست. بنابراین، آن چیزی که سرمایه انسان برای حیات به ویژه حیات ابدی است، همین تقواست و کسی که تقوا ندارد سرمایه ای ندارد و شاید از همینجهت است که از نظر قرآن، شاخص ارزشمندی انسان به تقواست. اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَ اللّهِ اَتقاکُم. یعنی گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست. در اسلام، نژاد، قومیت، نسبت های فامیلی، رنگ پوست، ثروت، ریاست و امثال این ها ملاک ارزشمندی انسان نیست؛ تنها عنصر ارزش آفرین تقواست.
رسول خدا (ص) می فرمایند :
کُلُّکُمْ مِنْ آدَمَ وَآدَمُ مِنْ تُرابٍ وَأکْرَمُکُمْ عِنْدَ اللهِ أتْقاکُمْ. یعنی همۀ شما از نسل آدم هستید و آدم از خاک است و ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شما است. تفسیر قمی، جلد ۲، صفحه ۳۲۲.
بدون دیدگاه