یازده ویژگی یک کتاب خوب درباره امام حسین (ع) و نهضت حسینی

سخنرانی دکتر رضا غلامی، استاد دانشگاه و رایزن فرهنگی ج.ا.ا. در اتریش در مراسم رونمایی از کتاب «حسین کسیت و چرا شهید شد؟» در محل نمایندگی فرهنگی ج.ا.ا. در وین، تالار ابن سینا، 16 شهریور 1403، (September 5, 2024)

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام و عرض ادب دارم حضور شما خانم ها و آقایان؛ به سهم‌خودم حضورتان را گرامی می دارم. از عزیزانی که در تهیه و انتشار کتاب «حسین کیست و‌ چرا شهید شد؟» نقش آفرینی کردند صمیمانه تشکر می کنم. از مترجمین کتاب، خانم دیما اللامی و آقای محمد اللامی، از ویراستار کتاب آقای رایان، از جناب آقای جواهری که برای چاپ کتاب کوشش فراوانی کردند و از انتشارات یونی دیالوگ که نشر کتاب را متقبل شد قدردانی می کنم.

کتاب «حسین کیست و‌ چرا شهید شد؟» یک‌ کتاب مختصر به زبان ساده، روان و قابل فهم برای هرگونه مخاطبی به‌ ویژه مخاطب غیر مسلمان است.  همانطور که می‌دانید، در سالهای گذشته، برگزاری مجالس و هیات های حسینی در کشورهای اروپایی و امریکا افزایش چشم‌‌گیری پیدا کرده است. برای خیلی از غیر مسلمانان که نظاره‌گر این مجالس و هیات‌ها هستند، معمولاً این پرسش مطرح‌ می شود که حسین کیست و‌ چرا شهید شد؟ این کتاب درصدد پاسخ به این پرسش به صورت مختصر و‌ متقن است.

بنده در این جلسه، قصد ندارم درباره محتویات کتاب «حسین‌ کیست و چرا شهید شد؟» صحبت کنم.

به نظرم رسید خوب است فقط به یک‌ پرسش مهم ‌پاسخ بدهم و آن اینکه : کتابی که درباره معرفی امام حسین ع و نهضت حسینی تالیف و‌ منتشر میشود،  باید از چه ویژگی هایی برخوردار باشد؟

در پاسخ به این‌ پرسش، به یازده ویژگی اشاره می‌کنم :

یکم. تصویری جامع، متوازن و منسجم از زندگی، تعالیم و به ویژه نهضت حسینی ارائه کند.

دوم. مطالب آن از اتقان‌ کافی برخوردار بوده و‌ از طرح مباحث از منابع و مراجع نامعتبر و حتی مبهم‌ و‌ مشکوک پرهیز کند.

سوم. در مباحث، از هرگونه اغراق‌گری، خیال‌بافی و طرح‌ مباحثی که مبتنی بر معادلات عقلانی نیست خودداری کند.

چهارم. میان‌ حوادث‌ خاص محلی-عصری و‌ حوادث فرامحلی و فرازمانی ( جهانشمول) تمایز قائل شود.

پنجم. عزاداری وسیله‌ای برای زنده نگه داشتن یاد امام حسین و از همه‌ مهم تر، پیام‌ امام‌حسین است و‌ کتاب نباید وسیله را به هدف تبدیل نموده و یا هدف را قربانی وسیله کند.

ششم. از استفاده ابزاری از مصائب وارد شده به امام‌ حسین و خانواده و یاران ایشان، برای تطبیق با شرایط دلخواه و دست یابی به اهداف سیاسی خاص خودداری کند.

هفتم. پیام های روشنی را آشکارا و ترجیحاً پنهان در دل متن کاشته باشد. جا دارد این پیامها از جنس پیامهای جهانشمول باشد.

هشتم. با عنایت به اصل مستحکم حفظ وحدت مسلمین در سیره و تعالیم اهل بیت (ع)، از طرح‌ مباحث فتنه‌انگیز و تنش آفرین‌ میان‌ مسلمانان پرهیز کند.

نهم. مباحث‌ خود را عقلانی و‌ مستدل طرح نموده و شائبه بازی با عواطف و احساسات مخاطب یا شستشوی مغزی مخاطب را از خود دور کند.

دهم. غیر مستقیم مخاطب را به اندیشیدن و عمق نگری سوق دهد.

یازدهم. مخاطب را در تاریخ متوقف نکند و ضمن ترسیم راه، او را تا امروز و به سمت آینده به حرکت درآورد.

خب، امیدوارم در این فرصت کوتاه، توانسته باشم با برشمردن این یازده ویژگی، به پرسشی که مطرح‌ کردم‌‌ پاسخ‌ دهم. از توجه همه شما متشکرم. خدا یار و‌‌ نگهدارتان باشد.

https://r-gholami.ir/?p=3569