دختر مسلمان و انقلابی،اهـل مبـارزه اسـت

چهارده ویژگی دختر مسلمان و انقلابی

منتخب و ویراسته سخنرانی حجت الاسلام والمسلمين دکتر رضا غلامی در جمع خواهران مبلغه، مشهد مقدس، مورخ 12 شهریورماه 1394، اردوگاه معاونت فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره)

دختر مسلمان و انقلابی سرزنده و پرتکاپوست
ایمان و عقلانیت اسلامی، دل دختر مسلمان و انقلابی را لبریز از شور و نشاط کرده است. زندگی دختر مسلمان و انقلابی بی معنا و پوچ نیست؛ زندگی او یک مرداب نیست، بلکه مانند رودی بزرگ همواره جاری و در خروش است. هدفی مقدس دختر مسلمان و انقلابی را همواره به تحرک و کوشش بیشتر سوق می دهد. زندگی او تکراری و ملال آور نیست و هر روز آن، با روز قبلش متفاوت است. دختر مسلمان و انقلابی سطح زندگی خود را از یک سطح نباتی و حیوانی که از محدوده آشپزخانه، رختخواب و دستشویی خارج نمی شود، به یک زندگی انسانی و  روحانی تغییر داده است که قلمرو آن کل جهان و نوع لذت های آن، با لذائذ زودگذر عالم حیوانی متفاوت است. از سویی دیگر، انقلاب اسلامی و رسالت عظیم آن در عصر غیبت معصوم (ع) نیز در جای خود، به زندگی وی تحرک مضاعف بخشیده است. اصولا باید توجه داشت، افق دید دختر مسلمان و انقلابی، و سطح پروازش در زندگی، زمین تا آسمان با بقیه متفاوت است و همین امر، به زندگی او نشاط و سرزندگی ویژه ای بخشیده است.

دختر مسلمان و انقلابی علم دوست و علم جوست
دختر مسلمان و انقلابی اهل علم است لکن نه برای خودنمایی. او علم را با علاقه وافر و جدیت تمام دنبال می کند چرا که شایستگی اش را دارد. دختر مسلمان و انقلابی با کسب علم به دنبال بروز استعدادهای حقیقی اش در جهت رشد و تکامل خود، خانواده و جامعه است؛ او با تلاش جهت ورود به حوزه یا دانشگاه، آن هم در رشته ای متناسب با قابلیت های ذاتی یا عارضی خود، نه رشته هایی که هیچ تناسبی با او ندارد، مدارج علمی را یکی بعد از دیگری کسب می کند. امروزه در شرایطی که بسیاری از دختران غربزده برای رسیدن به آرزوهای پوچشان در عالم خیال سرگرم بازی اند، کثیری از دختران انقلابی را می توان دید که با حضور عفیفانه در محافل علمی برجسته کشور، مایۀ افتخار جامعه اسلامی هستند و بخشی از مشکلات کشور را با دانش خود مرتفع می سازند.

دختر مسلمان و انقلابی بصیر و هوشیار است
دختر مسلمان و انقلابی، اهل تفکر است؛ اهل آزاداندیشی، و اهل ژرف نگری است. از روی مسائل خود و جامعه به سادگی و به طور سطحی عبور نمی کند. اجازه نمی دهد ظاهرسازی ها، باطن مسائل را از او پنهان کنند. اجازه نمی دهد تابوسازی ها و کانال کشی های فکری، اندیشه او را به اسارت و بردگی دربیاورند. اجازه نمی دهد او را در دوران کودکی نگه دارند و با تبدیل زندگی به یک بازی کودکانه، نوعی مستی و ناهوشیاری را تا پایان عمر به او تحمیل کنند. اجازه نمی دهد دروغ سازی ها و شبهه افکنی ها، جهان بینی الهی و مستحکم او را تضعیف کند. دختر مسلمان و انقلابی، حقیقت زندگی، حقیقت دوست و دشمن و حقیقت اسلام ناب و انقلابی را به درستی درک می کند و جایگاه خود را در قلب جبهه حق و دوشادوش ولی خدا و نایب امام زمان (عج) پیدا می کند. او می داند، همواره فتنه ها به کمینش نشسته اند و نمی توان بدون بصیرت و هوشیاری انقلابی، بر فتنه ها غلبه نمود.

دختر مسلمان و انقلابی مقلد نیست، محقق است
دختر مسلمان  و انقلابی جز در مسائل شرعی که به حکم عقل باید مقلد بود، در هیچ عرصه ای اهل تقلید کورکورانه نیست و کسی نیز نمی تواند او را به تقلید وادار کند. او حتی عقاید دینی اش را محققانه دریافت کرده است و ارزش دینداری خود را، به ایمان مسبوق به علم و تحقیق می داند. در این عالم غریب که غرب گراها با خلق مجموعه ای از ارزش ها و ضد ارزش های بی مبنا، و به اسم خوشی و رفاه، آنها را به مردم عالم خصوصا زنان و دختران تحمیل می کنند، دختر مسلمان و انقلابی به غرب گراها جواب نه می دهد و برای خود در قبال وضع موجود، سرنوشت محتومی را نمی پذیرد. برای او، ارزش ها و ضد ارزش ها فقط در میدان حق و باطل قابل تشخیصند و کسی نمی تواند خارج از این میدان، ضد ارزش و منکری را به ارزش و معروف، و ارزش یا معروفی را به ضد ارزش و منکر تبدیل کند. دختر مسلمان و انقلابی با تکیه بر ارزش های حقیقی، سرنوشت خود را به شرایط تحمیلی غرب و  غربزده ها گره نمی زند و از هیچ تلاش و کوششی برای دست یابی به زندگی مطلوب خود دریغ نمی ورزد.

دختر مسلمان و انقلابی بدن خود را ابزار هوسرانی بولهوسان قرار نمی دهد
جای تعجب است، کسانی که امروز ادعای روشنفکری دارند، تا این حد راضی به له شدن شخصیت خود، و تبدیل شدن به ابزار هوسرانی بعضی مردان شهوت پرست شده اند. امروزه بیش از گذشته شاهدیم که عده ای از زنان با صرف هزینه های قابل توجه  از جیب خود یا خانواده، اقدام به تزئین یا برهنه سازی خویش برای مردان بیگانه می کنند. این کار، جدای از اینکه زمینه سلب امنیت از زنان و همچنین زمینه خروج فرد و جامعه از تعادل جنسی را فراهم می کند، شخصیت زن را به ابزاری کم ارزش و یکبار مصرف برای هوسرانی بعضی مردان تنزل می دهد. البته توجه داشته باشید که اسلام به هیچ وجه مخالف بروز زیبایی های زنانه نیست لکن آن را منحصر به همسر و خانه  می داند. بروز زیبایی ها در خانه، علاوه بر اینکه ارتباطات همسرانه را تقویت می کند، موجب تقویت پیوند زن و شوهر و به تبع آن، موجب تقویت خانواده می شود. امروز جا دارد غرب گراها بگویند، برهنه سازی زنان در جامعه چه نفعی برای زنان و یا جامعه داشته است؟ این کار نامعقول، چه نتیجه ای جز ظهور انواع گرفتاری ها برای زنان دنیا داشته است؟ امروز شنیدن آمار انواع مزاحمت ها و تجاوزات به زنان در کشورهای غربی گریه آور است. شدت و سرعت صعودی این آمارها، روز به روز نیز بیشتر می شود. جالب است که غربی ها برروی این افتضاح تاریخی، با به میان کشیدن پای آزادی ماله کشی کرده اند! کدام آزادی؟ آیا مجبورسازی زنان به برهنه شدن، آزادی است؟ آیا تحمیل این شرایط تحقیر آمیز به زنان و دختران،آزادی است؟ خوب، دختر مسلمان و انقلابی این حقیقت را به خوبی درک کرده است و هرگز تن به چنین شرایط ظالمانه ای نمی دهد. دختر مسلمان و انقلابی می داند که شخصیت او در دایره زیبایی جسمی وی خلاصه نمی شود. او می داند که به نمایش گذاشتن زیبایی های جسمی برای مردان نامحرم عین حماقت است و هیچ منزلت واقعی ای برای او ایجاد نمی کند. دختر مسلمان و انقلابی، فردی است با مجموعه ای منحصربفرد از ارزش ها که لازمه ظهور آنها در جامعه، باور خود او به این ارزش هاست.

دختر مسلمان و انقلابی تن به استثمار جسمی خود نمی دهد
گرفتاری زنان در عالم به اصطلاح مدرن، به تن آرایی و عریانگری برای مردان بیگانه آن هم با انگیزه هایی نظیر کسب منزلت اجتماعی ختم نمی شود. یک مشکل دیگر، به فروش زیبایی های جسمی خود به ثمن بخس، آن هم به اسم اشتغال برمی گردد. خوب، در فرهنگ اسلامی، زن می تواند در کنار فعالیت محوری در خانواده، با رعایت عفاف و حجاب و بدون تن دادن به اختلاط محرم و نامحرم، شغل مناسبی بیرون از منزل نیز داشته باشد لکن سئوال اینجاست که در این به ظاهر اشتغال، در حقیقت چه چیزی در برابر چه چیزی فروخته می شود؟ آیا این مهارت و تخصص زن است که موضوع معامله قرار گرفته است یا جسم او؟ البته همه مشاغل اینگونه نیستند لکن در عالم غربزدگی، قرار است زن، زیبایی خود را با هدف جلب مشتری برای کارفرما و البته به قیمتی ناچیز، مثلا ماهانه سیصد الی چهارصدهزار تومان بفروشد! امروز در کشور خودمان، شرکت هایی که به تقلید از غرب، دختران جوان را به نیت جلب مشتری استخدام می کنند کم نیستند. شرکت هایی که کارکنان زن را مجبور می کنند با ظاهر و رفتاری خاص در برابر مشتریان ظاهر شوند تا بلکه بتوانند دل مشتریانشان را از این طریق به دست بیاورند! خوب طبیعی است که این زندگی شرم آور برای دختر مسلمان و انقلابی قابل تحمل نیست. او هیچگاه حاضر نمی شود که استعدادهای بی شمارش نادیده گرفته شده و از طرف پول پرستان مورد استثمار جسمی قرار گیرد. لذا حجاب و رعایت حدود شرعی، شرط دختر مسلمان و انقلابی برای هرگونه فعالیت اجتماعی از جمله اشتغال در بیرون منزل است.

دختر مسلمان و انقلابی اهل انزوا و گوشه گیری نیست
شرایط ظاهری هر طور که رقم بخورد، دختر مسلمان و انقلابی از متن جامعه فاصله نمی گیرد. در واقع، هر قدر هجمه ها به او بیشتر می شود و فضا از طرف دشمن و مزدورانش در داخل برای فعالیت وی تنگ تر می شود، انگیزه دختر مسلمان و انقلابی برای حضور مؤثر و البته متشرعانه در وسط میدان بیشتر می شود. توجه داشته باشید که دختر مسلمان و انقلابی زنده است و هیچ چیز نمی تواند او را به سکون و رکود وادار کند. هیچ چیز نمی تواند او را به نشستن و تماشا کردن وادار کند. هیچ کس نمی تواند او را به عنصری لمس، بی درد و بی تفاوت تبدیل کند، برعکس، او می داند که با حضور اجتماعی برحق و هوشمندانه، و با تجسم بخشی به حضور عفیفانه خویش، این دشمن و فریب خورده ها هستند که به انزوا کشیده می شوند.

دختر مسلمان و انقلابی اهل مبارزه است
اگر نبود مبارزه مداوم اصحاب حق با جریان باطل، تردید نمی توان داشت که جریان باطل به سرعت بر اهل حق سیطره پیدا می کرد و دیگر پایان دادن به این سیطره آسان نبود. بر همین اساس، مبارزه در جبهه حق علیه باطل، جزئی غیرقابل تفکیک از شخصیت اجتماعی دختر مسلمان و انقلابی است. او می داند که حیات اسلام در مبارزه مستمر، چه فکری و فرهنگی، چه اقتصادی و چه سیاسی است. اگر نیز روزی تکلیف دختر مسلمان و انقلابی سلاح به دست گرفتن و مبارزه نظامی باشد، از آن نیز ابایی نخواهد داشت کما اینکه در طول تاریخ اسلام به کرات شاهد چنین مبارزاتی از سوی زنان شجاع مسلمان بوده ایم. وقتی صحبت از مبارزه است، دختر مسلمان و انقلابی به خوبی می داند که مبارزه لوازمی دارد که مهم ترین آن، از یک سو، فرمانبرداری محض از نایب امام زمام (عج) و عقب و جلو نیفتادن از ایشان، و از دیگر سو، وحدت، هماهنگی و هم افزایی است.

دختر مسلمان و انقلابی صبور و مقاوم است
قدم نهادن در میدان مبارزه و ماندن در آن، توام با ظهور انواع سختی ها و مشکلات است. هیچ دوره ای را نمی توان سراغ داشت که مبارزه در جبهه حق با آسانی و راحتی همراه بوده باشد. حتی در حیات دولت اسلامی نیز هرچند نوع مشکلات متفاوت است ولیکن اگر نگوییم در این دوره به خاطر هراس مضاعف دشمن و سرمایه گذاری جدی او برای ضربه زدن، مشکلات بیشتر می شود، باید بگوییم مشکلات کمتر نیز نمی شود. سختی و مشکل در ذات مبارزه در جبهه حق علیه باطل نهفته است و کسی که وارد این صحنه شورانگیز می شود، باید خود را برای مواجهه با سختی ها و مشکلات آماده کند. دختر مسلمان و انقلابی نیز اینگونه است. او با علم به وجود سختی و مشقت پا به صحنه گذاشته و از ظرفیت و سعه صدر لازم برای هضم این سختی ها در وجود خویش برخوردار است. او می داند که مبارزه در اسلام، متکی به قدرت مادی نیست و در اکثر موارد، قدرت مادی دشمن بیشتر است؛ لذا این فقط اخلاص است که کار مجاهدان فی سبیل الله را جلو می برد. او می داند که تنها راه مواجهه قهرمانانه با مشکلات صبر و توکل است و با وجود صبر و توکل و در مراحل بعد رضا و تسلیم، نا امیدی و خستگی در مبارزه و مجاهده بی معناست.

دختر مسلمان و انقلابی به خودسازی و تهذیب نفس بهاء می دهد
برای دختر مسلمان و انقلابی، در هر حال مقصد تعالی روحی است. او می داند که نفس به خواب رفته و آلوده به گناه توان طی کردن طریق تعالی را ندارد. او می داند که قلبی که فرودگاه ملائکه نباشد و به پایگاه شیاطین تبدیل شده باشد، با تعالی روحانی بیگانه است و راه سقوط را می پیماید. دختر مسلمان و انقلابی می داند که هدف وسیله را توجیه نمی کند و وسیله مؤمن برای پیروزی که همان فکر و رفتار اوست، باید طیب و طاهر باشد. در حقیقت، هیچگاه جبهه حق با آلودگی و بی اخلاقی به پیشرفت نرسیده است و بدون تردید، با وسیله آلوده نمی توان به جنگ با باطل رفت. دختر مسلمان و انقلابی می داند که مبارزه، بدون برنامه تهذیب و جدیت بر آن، بی معناست و تنها کسی در این میدان می ماند که مهذب باشد. در این جهت، شریعت گرایی و تعهد تام و تمام به احکام شرعی قدم اول و آخر است و هیچ کس نتوانسته است بدون عبور از مسیر شریعت و عمل به مر احکام الهی، به تهذیب و سپس تعالی روحی دست یابد؛ بنابراین، عمل به واجبات و ترک محرمات برنامۀ اصلی او برای خودسازی است و برنامه های دیگر اعم از اخلاقی و عرفانی، همگی در طول این برنامه قرار می گیرند.

دختر مسلمان و انقلابی جایگاه فردی و اجتماعی خود را در بستر عدالت جستجو می کند نه در تساوی
مباحث فمینیستی، هرچند در بستر تاریخی ظلم علیه زنان در غرب بروز و ظهور یافته و از این نظر ظاهری حق به جانب گرفته است ولیکن چنین بستری لزوما در تاریخ جوامع غیر غربی مشاهده نمی شود. مسأله این است که آیا در قبال نهادینه شدن ظلم و تبعیض علیه زنان، می توان به سمت تساوی زن و مرد و نادیده گرفتن امتیازات و تفاوت های طبیعی زن و مرد نسبت به یکدیگر رفت؟ آیا تساوی انگاری، خود نوع تازه و پرمخاطره ای از ظلم و ستم علیه زنان را به دنبال ندارد؟ صرف نظر از نیت جریان فمنیستی در بدو امر، آیا تا امروز نظام سرمایه داری بیشترین سوء استفاده را از این جریان در جهت به بردگی کشیدن زنان و تبدیل آنان به ابزار سود نداشته است؟ آیا هم اکنون که ده ها سال از تولد جریان فمینیستی سپری شده ‌است، این جریان به شریک جرم نظام سرمایه داری علیه زنان تبدیل نشده است؟ در چنین شرایطی، دختر مسلمان و انقلابی، به دنبال تساوی نیست. او به خوبی دریافته است که تاکنون تساوی انگاری هیچ ثمره ای جز ظلم بیشتر علیه زنان و فاصله انداختن میان او و جایگاه حقیقی اش نداشته است. بنابراین، مطالبه صریح دختر مسلمان، عدالت جنسیتی است، عدالتی که اگر به خوبی فهم و سپس در عمل برقرار گردد، حقوق طبیعی و شرعی زنان تامین می گردد و بخش مهمی از مظالم ریشه کن می شود.

دختر مسلمان و انقلابی تکامل روحی خود را در ازدواج می بیند
ازدواج لازمه ذاتی حیات بشر در این عالم است. عدم ازدواج، نه تنها بخش مهمی از عناصر انسانی را به میرایی می کشاند، نسل بشر را نیز به تباهی و ضعف سوق می دهد. دختر مسلمان و انقلابی می داند که حیات تجردی، فاقد قابلیت های لازم برای تکامل توأماً مادی و معنوی است و پسر یا دختری که تن به ازدواج نمی دهند، اگر هم به فساد کشیده نشوند، در مسیر صحیح تکامل قرار نمی گیرند. در واقع، صرف نظر از پیامدهای بسیار منفی کاهش ازدواج در زندگی مادی، این ازدواج و تشکیل خانواده است که آدمی را برای مواجهه با ابتلائات انسان ساز مهیا می کند و روبرو نشدن با این ابتلائات، می تواند یک نقص جدی به حساب آید. ازدواج مهم ترین مرحله از شراکت اجتماعی توأم با شعور و عاطفه است و اگر کسی نتواند در این تراز وارد یک مشارکت موفق بشود، بطریق اولی در مراحل دیگر مشارکت خصوصا مشارکت های اجتماعی نیز کامیاب نخواهد بود. البته باید توجه داشت که حقوقی که اسلام به ویژه برای زن در زندگی زناشویی تعیین کرده است، بی نظیر است و اگر این حقوق مؤمنانه و به درستی از سوی مرد مراعات گردد، هیچ کاستی ای مگر موارد ناشی از کمبود ظرفیت ها، در زندگی مشترک به وجود نخواهد آمد.

دختر مسلمان و انقلابی شکوه خود را در ساده زیستی می یابد نه در تجمل گرایی
تجمل گرایی، میوه سبک زندگی منحط غربی و بزرگ ترین هدیۀ مردم در این عصر به نظام سرمایه داری است. تجمل گرایی موجب می شود علاوه بر تضعیف بنیۀ اقتصادی خانواده ها و آسیب پذیری مضاعف آنان در زندگی، انواعی از رذایل اخلاقی، و همچنین اقسامی از افسردگی های روانی به باطن جامعه تزریق شود. مسأله مهم در تجمل گرایی، ظهور بیشتر شکاف فقیر و غنی، همراه با تولد قشری تازه تحت عنوان قشر متوسط است که در جهت جبران خود کم بینی، به سختی لباس و ظاهر اغنیا را بر زندگی خود می پوشاند و همین امر مسابقه ای پایان ناپذیر و رنج آور را در تجمل طلبی به وجود می آورد. با این حال، تجمل گرایی فراتر از اشکالات یاد شده، انسان را از معنا و هدف کانونی زندگی و نیز از توشه گیری برای حیات اخروی غافل نموده و میل انسان به تمایلات حیوانی و این جهانی  شدن را گسترش می دهد. با این وصف، دختر مسلمان و انقلابی، عقلا به ساده زیستی گرایش دارد و حاضر نیست تحت هیچ شرایطی در دام تجمل طلبی و بازی با تزئینات پوچ دنیوی بیفتد. او می داند که بر خلاف ارزش های بی مبنایی که فرهنگ غربی در جامعه به وجود آورده است، جلالت انسان و جامعه انسانی به ساده زیستی و سرگرم نشدن به بازی های بیهودۀ دنیوی است و کسی که ساده زیست تر است، (چه جزء اغنیا به حساب بیاید یا نیاید) به مراتب آرام تر، راحت تر و در کل، در زندگی خود کامیاب تر است.

دختر مسلمان و انقلابی به نقش مادری خود مفتخر است
بر خلاف تلاش جوهر فرهنگ غربی و به ویژه جریان فمینیستی در جهت کوچک شمردن نقش مادری برای زنان، و در نتیجه کم انگیزه سازی دختران به فرزندآوری و همچنین به هم ریختن تمرکز زنان در پرورش جسمی و روحی فرزندان خود، برای دختر مسلمان و انقلابی، هیچ شأن و رسالتی مهم تر از مادری نیست. او می داند که مادری، قابلیت اختصاصی زنان است و ارزشی که برای تولد فرزندان سالم و سپس پرورش همه جانبه او متصور است، با هیچ چیز مثل کارمندی و کارگری و غیره، آن هم در برابر اخذ ثمن بخس، قابل مقایسه نیست. بنابراین، هیچ چیز برای دختر مسلمان و انقلابی، مهم تر از ایفای صحیح نقش مادری نیست و هر میزان او توانمندی های خود، اعم از توانایی های معنوی، علمی و مهارتی برای این امر حیاتی را بالا ببرد، این نقش به نحو بهتر و کامل تری ارائه خواهد شد.

____________________________________

نشریه بانوی امروز| شماره 1 | پاییز 1394 | صفحه 86

https://r-gholami.ir/?p=1048