متن سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی در دومین اجلاسیه سراسری فعالان مهدوی (ع)، مشهد مقدس، 3 مرداد ماه 1398
بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، الصلاه و السلام علی رسول الله و آله الطیبین الطاهرین، و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین
سلام عرض می کنم خدمت برادران و خواهران گرامی و تشکر می کنم از حضرت آیت الله صدیقی، ریاست محترم مجمع راهبردی اندیشه مهدویت و مدیران و دست اندرکاران مجمع که فرصت شرکت حقیر در این اجلاسیه ارزشمند را فراهم کردند. همانطور که قبلاً حضورتان اعلام شده است، موضوع سخنرانی من “امت واحده و تمدن نوین اسلامی” است. بحثی که انشاالله به صورت فشرده خدمتتان ارائه خواهم داد، عمدتاً یک بحث راهبردی است و نه نظری و در همین جهت، اجازه می خواهم ابتدا از باب مقدمه به چند مطلب مهم اشاره کنم.
مطلب نخست، کمی واکاوی در دو مفهوم “امت واحده” و “تمدن نوین اسلامی” است. شما می دانید که در تفکر قرآنی، ادیان الهی همگی در یک خط، و در طول هم هستند. قرآن مجید در سوره انبیا آیه 92 می فرماید : إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ. در ادامه می فرماید : وَ تَقَطَّعُوا أَمْرَهُمْ بَيْنَهُمْ كُلٌّ إِلَيْنا راجِعُونَ.
وقتی قرآن به ادیان الهی اینگونه می نگرد و از آنها در طول اسلام به مثابه دین پیامبر خاتم (ص)، به امت واحده تعبیر می کند، به طریق اولی این مطلب درباره فرق و مذاهب اسلامی صادق است. بر همین اساس، اتحاد مسلمین از فرق و مذاهب گوناگون بر مبنای مشترکات فراوان میان آنها، یکی از آرمان های اصلی و بزرگ انقلاب اسلامی است و تاکنون برای تحقق این آرمان عظیم تلاش های زیادی صورت گرفته است. واقعیت این است که نقاط اشتراک میان مسلمین بر نقاط اختلاف میان آنها کاملاً غلبه دارد. از قرآن مجید که کتاب همه مسلمانان است تا تعالیم و سیره نبوی (ص) که نقش مهم و تعیین کننده ای در ساخت شاکله اسلامی مسلمانان دارد. لذا صحبت کردن از اتحاد با وجود این حدّ از اشتراکات، غیرمنطقی نیست. از طرف دیگر، مسلمانان نه تنها اهداف و مقاصد مشترکی دارند بلکه با دشمن واحد و خطرناکی نیز روبرو هستند که صرف نظر از فرق و مذاهب اسلامی، به دنبال هدم کل اسلام است. با این وصف، امت واحده یعنی یک اجتماع هماهنگ بر اساس اهداف و مرزهای اسلامی مشخص که علت محدثه و مبقیه آن، ایمان اسلامی است. و اما تمدن نوین اسلامی در یک بیان ساده، عبارت است از وجه عینیت یافته و پیشرفته تعالیم اسلامی در حیات مدنی، چه در عرصه سخت و چه در عرصه نرم که مناسبات و شیوه زندگی متمایزی را بر مبنای فضائل انسانی در زندگی فردی و اجتماعی برقرار می کند. باید توجه داشت که تمدن نوین اسلامی مساوی با تمدن مهدوی نیست لکن اگر به خط انتظار عمیقاً توجه شود، تمدن نوین اسلامی به طور قطع مقدمه ساز ظهور منجی عالم بشریت (عج ) قلمداد خواهد شد که به انتظار حقیقی جامعه عمل می پوشاند. به بیان دیگر، تمدن سازی و تلاش همه جانبه برای تحقق تعالیم اسلامی، یکی از مصادیق بارز انتظار حقیقی است.
مطلب دوم بررسی امکان شکل گیری امت واحده و تمدن نوین اسلامی است.
شاید بتوان گفت امروز با همه مسائلی که جهان اسلام با آنها روبروست، شکل گیری امت واحده هر هر زمان ممکن تر است. بالا رفتن سطح سواد مسلمانان، قدرت ارتباط گیری از طریق فناوری های ارتباطاتی و به تبع آن، آگاهی مسلمانان از احوالات جزئی هم، پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری نظام مقتدر جمهوری اسلامی و از همه مهم تر نقش ممتاز و منحصربفردی که امروز رهبر انقلاب در روشنگری در دنیای اسلام بر عهده دارند، از جمله عواملی است که امکان ظهور امت واحده را فراهم نموده است. همین مطلب درباره امکان شکل گیری تمدن نوین اسلامی نیز قابل طرح است. تمدن ها معمولا مواقعی عینیت پیدا می کنند که اولاً، جامعه از یک تفکر نو، جامع، پخته و پیشرو بهره مند باشد؛ ثانیاً، جامعه از خودباوری و بینش تمدنی برخوردار باشد؛ ثالثاً، جامعه اراده لازم را برای عینیت بخشیدن به تفکر خود داشته باشد؛ رابعاً، جامعه اسلامی با ارتقاء عقلانیت عملی، دستگاه و سازمان اجرایی خود را طراحی و پیاده سازی کرده باشد. خامساً، جامعه در مسیر پیشرفت همه جانبه و جهشی قرار گرفته و قدرت سرمایه گذاری های عمده را برای مراحل عالی پیشرفت داشته باشد. من معتقدم شرایط امروز جمهوری اسلامی به عنوان محور تمدن نوین اسلامی، تا حدی به این شرایط نزدیک است. نمی خواهم ادعا کنم که این شرایط کاملا وجود دارد اما اطمینان دارم که کشور ما به این شرایط نزدیک شده است.
و مطلب سوم و آخری که در مقدمه باید به آن بپردازم، به ضرورت شکل گیری امت واحده در جهت دست یابی به تمدن نوین اسلامی بر می گردد. به نظر می رسد تمدن نوین اسلامی در نقطه تولد و حتی رشد اولیه به وجود امت واحده وابسته نیست، اما در ادامه، گسترش و عمق بخشی به تمدن و قدرت بخشی به آن در جهت جهانی شدن، نیازمند شکل گیری امت واحده است که من در بحث های قبلی از آن با عنوان نظریه محور- میدان بحث کرده ام. با این توضیح، به نظر می رسد وجود امت واحده از سه جهت در مسیر تکامل تمدن نوین اسلامی اثرگذار است :
بدون دیدگاه