سپاس ملت ایران از کوشش استادان برای گسترش ایران شناسی و زبان فارسی در جهان

سخنان دکتر غلامی، رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی،اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان بخش بین الملل چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی، ۱۱ شهریور ماه ۱۴۰۲

بسم الله الرحمن الرحیم
خیلی خوشوقتم که افتخار دارم به صورت مجازی با شما اساتید بزرگوار صحبت کنم.‌ آثار و خدمات علمی شما عزیزان یک سرمایه گرانقدر برای دنیای اسلام محسوب می‌شود و مایه مباهات جامعه علمیِ مسلمانان است.
امروز نظریه پردازی و نوآوری در ساحت اسلام‌ شناسی به ویژه اگر توام با کشف مسیرهای تازه برای جبران عقب ماندگی ها و زمینه سازی برای احیاء تمدن اسلامی باشد، از ارزش فوق العاده ای برخوردار است. همچنین ملت ایران از استادان و پژوهشگرانی که در جهت گسترش و ترویج زبان فارسی و نیز بسط و تعمیق ایران‌شناسی در اقصی نقاط جهان کوشش می‌کنند، سپاسگزار است.
زبان فارسی یک زبان فرهنگی و ادبی غنی با ظرفیت های منحصربفرد است و ترویج آن کمک موثری به انتقال مجموعه‌ای گران‌سنگ از تعالیم حکمی، فلسفی، عرفانی و اسلامی میکند.
سرزمین بزرگ ایران نیز که بستر شکل گیری یکی از بزرگ ترین تمدن های بشری است، شایسته توجه است و هنوز ابعاد و زوایای فراوانی از جامعه عظیم مدنی ایران به دقت مورد کاوش و ژرف‌نگری تحلیل‌گران تاریخی، باستان شناسان و غیره قرار نگرفته است. به ویژه با ورود اسلام به ایران، شاهد تعامل دو فرهنگ اسلامی و ایرانی و حتی در ادامه، وحدت آنها هستیم که تأثیرات عینی آن چه در رشد اسلام و چه در رشد ایران بر اهل نظر پوشیده نیست.
همانطور که مستحضرید، جشنواره یین المللی فارابی، یکی از مهم ترین اهداف خود را بسترسازی برای شناسایی، معرفی و تقدیر از بزرگان علوم انسانی و اسلامی به دنیای اسلام و همچنین اساتید و محققان برجسته در ایران شناسی می داند اما ما در دبیرخانه دائمی جشنواره، معتقدیم که گام بعدی و لازم، ایجاد فرصت های مساعد برای گفتگو، نقد و از همه مهم تر همکاری و تعامل علمی میان اساتید و محققان برجسته با اندیشه های متنوع و متکثر است تا دستاوردهای علمی ممتازی را در پی داشته باشد.‌ امیدواریم موفق به برداشتن این گام بشویم.
من قصد تصدیع اوقات شما عزیزان را ندارم. هدفم از این عرایض کوتاه، تنها تقدیم احترام به یکایک شما و همچنین آرزوی سلامتی و توفیقات روزافزون برای شما عزیزان به خصوص در پیشبرد پروژه علمی‌ای است که به ابعادی از آن در این نشست، اشاره فرمودید. نشست امروز ما نشست خوبی بود و به بخش مهمی از اهداف خود رسید. لازم می دانم از جناب آقای دکتر خامه یار، عضو محترم شورای علمی دبیرخانه جشنواره، از جناب آقای علی آقاپور، رئیس کمیته بین الملل جشنواره، جناب آقای دکتر مهدی اسدی که مدیریت این نشست را عهده دار شدند و سرکار خانم گل محمدی که مسئول امور اجرایی نشست بودند قدردانی کنم. همچنین از مترجمان گرامی کمال تشکر را دارم.
به سهم خود، از شما استادان ارجمند نیز که وقت ارزشمندتان را جهت شرکت در این نشست اختصاص دادید، متشکرم.

به امید دیدارتان
والسلام علیکم و رحمة الله

https://r-gholami.ir/?p=3305